WSV Heusden - De geschiedenis van de vereniging

geschiedenis-01

De haven bestaat al meer dan 60 jaar.
De Watersportvereniging Heusden is opgericht 1 januari 1956.
De vereniging is ontstaan uit een clubje watersportliefhebbers, zeilers, kanoërs en roeiers.
De tarieven in die tijd waren laag, bijvoorbeeld voor een kano fl 2,50 per jaar, een twee-persoons kano fl 4,00 en voor overige schepen betaalde men fl 1,00 per m2 .

plattegrond01

De eerste voorzitter was de Hr Kraaijer. Frans Dankers is gedurende 20 jaar voorzitter geweest. In die tijd lagen de vlotten in de vluchthaven en in de wintermaanden moest alles leeg zijn. Dat heeft zo geduurd tot aan de werkzaamheden aan de Maas, eind jaren zestig. De schepen lagen afgemeerd aan drijvers met zinkstuk. Voor gasten leverde dit nogal problemen op (lijn in de schroef) en daarom werd overgegaan op een systeem van zinklijnen. Ook deze moesten elk najaar verwijderd worden.

Tijdens de werkzaamheden aan de stadswallen en de haven werd de vereniging gehuisvest in de buitenkom, onbeschermd tegen de stormen die toen kwamen. Het gevolg was dat er in 1972 grote schade ontstond aan vlotten en schepen. Uiteindelijk kwam de vereniging weer terecht in de oude vluchthaven, het vertrouwde stekkie. De functie van vluchthaven kwam toen te vervallen waardoor de vlotten beter verankerd konden worden. Eind jaren negentig hebben we twee jaar achtereen in de winter met zeer hoge waterstanden te maken gehad.

In 1978 volgde Henk van Teefelen havenmeester Tromp op die vanaf 1967 de scepter had gezwaaid. Tromp heeft vervolgens nog een aantal jaren met zijn woonark in de haven gelegen op de plaats waar nu het jeugdvlot ligt.
In 1999 (na het plotseling overlijden van Henk van Teefelen) werd een vrouwelijke havenmeester aangesteld, Saskia Janssen. In 2005 werd zij uitgeroepen tot havenmeester van het jaar. Eind juni 2007 heeft zij de vereniging verlaten en werd zij opgevolgd door Gerard van Haperen, hij heeft per 1 oktober 2022 afscheid genomen en de huidige havenmeester is Peet Hofmans.

In de loop der jaren heeft de vereniging diverse onderkomens gehad. In de tijd van Tromp was er een clubhuis op de wal, een oud schoollokaaltje dat weg moest vanwege aanpassingen aan de wal. Daarna waren er enkele drijvende toiletten en vervolgens kon gedurende vijf jaar gebruik gemaakt worden van de gebouwen van de melkfabriek. In middels is de club al jaren gehuisvest in een grote ponton, welke in de loop der jaren steeds werd aangepast aan de wensen van de tijd. Zo zijn kort geleden de douches en toiletten helemaal gerenoveerd en is er een wasgelegenheid geplaatst.

geschiedenis-02

geschiedenis-03

Luchtfoto van de situatie in 2005

De haven heeft op dit moment geen mogelijkheden tot uitbreiding. Misschien komen er in de toekomst opties op de terreinen van buurman Jonker Fris, die medio 2008 is gestopt met haar activiteiten in Heusden. Tot die tijd zal de wachtlijst blijven bestaan.

Vanuit het bestuur zijn begin 2008 besprekingen gestart met de Gemeente Heusden.

geschiedenis-04

Luchtfoto van de situatie in 2005.

Drakenbotenracen bij Lith

Door de jaren heen zijn er verschillende activiteiten georganiseerd vanuit de vereniging.

geschiedenis-05

Drakenbotenracen bij Lith

Zeilen in de jaren 30 (Bron Gemeente Archief)

Gemeente archief