Inhoudsopgave
Doelstelling calamiteitenplan 5
RI&E: Risico Inventarisatie en Evaluatie 7
Toegangen tot het haventerrein 8
Locatie hoofdafsluiters en elektra schakelaars: 8
Plattegrond terrein met steigercodering 9
Situering haventerrein ten opzichte van omgeving 11
Interne taakverdeling calamiteitenteam 12
Technisch en/of Algemeen havencommissaris 12
Schaalgrootte alarmfases en definities 13
Veiligheid van alle aanwezigen en bezoekers 14
Brand aan boord van een schip 14
Reanimatie / mens te water / onderkoeling 14
(Blus-)waterverontreiniging 14
Maatregelen bij sirene alarm 15
Aanwezige veiligheidsvoorzieningen 15
ICT gerelateerd; back-up en recovery 15
Bijlage 1 - Instructiesticker 17
Kernblad 2: Gebouw in brand 19
Kernblad 4: Reanimatie / Mens te water / Onderkoeling 21
Bijlage 3 | belpiramide / telefoonlijst bij calamiteiten 22
Leden met BHV / EHBO diploma 23
“ALS HET KALF VERDRONKEN IS DEMPT MEN DE PUT”
Wanneer we praten over ernstige ongevallen dan is voor de jachthaven dit spreekwoord gelukkig niet van toepassing geweest.
Al hoewel we altijd wel enigszins voorbereid zijn geweest op mogelijke ongevallen vindt het bestuur van WSV Heusden het nu toch hoog tijd om voor onze jachthaven een calamiteitenplan te ontwikkelen.
Wij hopen dat u allen kennis neemt van de inhoud van dit calamiteitenplan en meer nog dat u, mocht er zich een ongeval voordoen dan wel een echte calamiteit plaatsvindt de instructie opvolgt van de havenmeester, bestuurders en andere bevoegde autoriteiten.
Met dank aan het VNM, Verbond Nederlandse Motorbootsport, dat ons een goede leidraad heeft geleverd voor de ontwikkeling van ons calamiteitenplan.
Het doel van dit plan is het ordenen van taken en processen in geval van calamiteiten, dan wel onbeheersbare situaties. Zonder al de onvoorziene situaties benoemd te hebben, moet dit ordenen van zaken in de eerste fase van het ontstaan van een calamiteit plaatsvinden. Tijdwinst en duidelijkheid staan hier primair.
Er kan bijvoorbeeld gedacht worden aan de volgende scenario’s:
Dit plan beschrijft die situaties waarbij hulp en inzet van hulpverleners en derden noodzakelijk is op het grondgebied van WSV Heusden. Het calamiteitenplan is geen middel om een calamiteit te voorkomen. Het voorziet in te nemen maatregelen bij de bestrijding van verschillende soorten incidenten die zich voor kunnen doen. Hierdoor kunnen de omvang, schades en de consequenties van een calamiteit mogelijk worden beperkt.
Het calamiteitenplan is tevens geschikt voor gebruik bij oefeningen en opleidingen en opstellen van instructies. Middels oefeningen kan de effectiviteit van het calamiteitenplan getoetst worden, waarna het plan mogelijk op onderdelen bijgesteld kan worden. Het oefenen en de evaluatie ervan leidt tevens tot een doeltreffender reageren in geval van een echte calamiteit. In die zin is dit document dynamisch van aard en behoeft tenminste jaarlijks onderhoud. Er is vanuit het bestuur een eigenaar voor benoemd die dit onderhoud in portefeuille heeft.
Een afschrift van het calamiteitenplan wordt aan de brandweer en andere hulpverleningsdiensten ter beschikking gesteld. In overleg met de brandweer kan zo nodig op basis van het calamiteitenplan een (brandweer)aanvalsplan opgesteld worden.
Een distributielijst is van belang om zicht te houden op de verspreiding van de calamiteitenmap. Een taak van de ‘eigenaar’ is het document actueel te maken en te houden.
Bewaarlocatie |
Naam / Eigenaar |
Datum |
Hal bij toiletten |
Gerard van Haperen, Havenmeester |
XX-XX-2019 |
Bestuurskamer |
Jaap Glasbergen Secretaris |
XX-XX-2019 |
Documenten E-captain |
Gerard van Haperen Havenmeester |
XX-XX-2019 |
Brandweer Heusden |
Loet Laurey Brandweercommandant |
XX-XX-2019 |
Rijkswaterstaat |
XXXXXXX xxxxxxxx |
XX-XX-2019 |
Bij WSV Heusden moet een RIE uitgevoerd worden aan de hand van de door Hiswa ter beschikking gestelde documentatiemappen. Voor de verenigingen met specifiek risico’s en schaalgrootte worden nu op basis van de in wetgeving aparte maar algemene hulpdocumenten ter beschikking gesteld door de Overheid.
De RIE bij WSV Heusden, die apart is uitgevoerd, wijst op verhoogd risico bij (onderhouds-)werkzaamheden in de haven.
Belangrijkste verbanden:
De hoofdingang van het verenigingsterrein bevindt zich aan Nieuwe Maasdijk 3A te Heusden. De toegang tot het terrein is dubbel uitgevoerd met een hekwerk t.b.v. auto en voetgangersverkeer en is elektronisch beveiligd. De ligplaatshouder hebben een druppel om poort te kunnen openen. De poort kan door havenmeester op afstand bediend worden.
De brandweer uit de gemeente Heusden is in het bezit van een sleutel en kan zo ten alle tijden toegang verkrijgen tot terrein en haven.
Hier komt een tekening met de belangrijkste zaken als kasten, riolering, water, elektra en die op een plattegrond goed zijn aan te geven.
Het kadastraal eigendom van WSV Heusden beslaat sectie A blad 4 grond- en watergebied aan kadestraal nummer 2000-174 te Heusden.
Zodra hulpdiensten zoals brandweer, medische hulpverlening, politie en/of Rijkswaterstaat aanwezig zijn, nemen deze de verantwoordelijkheid voor de operationele coördinatie over.
Hiermee wordt bedoeld het mobiliseren en opvoeren van menskracht om situaties het hoofd te bieden, schade te beperken en hulpverlening mogelijk te maken. Er zijn drie alarmschalen die elk verwijzen naar de belpiramide in de bijlage.
Elk betrokken (bestuurs-) lid heeft de taak het opvolgend lid in de piramide in te schakelen en te mobiliseren. Kenmerken van bepaalde situaties t.b.v. opschalen:
Kenmerken: |
|
|
|
||
|
- Hulp nodig t.b.v. (administratieve) ondersteuning |
||||
|
|
- Meerdere taken te verdelen |
|||
|
|
- "Fysieke" problemen in de haven om de situatie het hoofd te bieden
|
|||
|
|
|
|||
|
- Veel taken te verdelen |
||||
|
|
- Situatie waarbij meerdere schepen zijn betrokken |
|||
|
|
- Mogelijke bemoeienis van RWS of overheid
|
|||
|
|
|
|||
|
- Idem als 2, plus: |
|
|||
|
|
- Veel schepen / eigenaren / leden betrokken |
|||
|
|
- Ernstige situatie t.a.v. milieu, financiën en verzekeringsaspecten |
|||
|
|
- In elk geval overheidsbemoeienis (politie, brandweer, RWS, e.d.)
|
Alarm schaal 1:
Technische en/of algemeen havencommissaris
Voorzitter
Haven- en clubschipbeheer
+
Alarm schaal 2:
Onderhoudsteam-leden te bepalen door havencommissarissen
Secretaris
Penningmeester
+
Alarm schaal 3:
Onderhoudsteam-leden te bepalen door havencommissarissen
Commissieleden te bepalen door crisisteam
Volg de belpiramide opzet aan de hand van een onderscheid naar drie kenmerken van de situatie.
Zorg direct voor opensturen van de elektrische hekwerken op de loopsteiger en hoofdingang.
>>> PRIMAIR staat <<<
De eerste zorg van de havenmeester en bestuurders is om alle aanwezigen, leden en andere bezoekers in veiligheid te brengen naar een verzamelpunt op het wandelpand op de dijk/wal, zodanig dat er geen hinder is voor hulpverlening en gezondheidsrisico door bijvoorbeeld rookontwikkeling.
Zie de kernblad 1 in bijlage 2 voor maatregelen en instructies.
Zie de kernblad 2 in bijlage 2 voor maatregelen en instructies.
Zie de kernblad 3 in bijlage 2 voor maatregelen en instructies.
Zie de kernblad 4 in bijlage 2 voor maatregelen en instructies.
Ontruimen van de haven vindt plaats in opdracht van de voorzitter of plaatsvervanger dan wel op lastgeving van autoriteiten. In tijden van drukte is gebruik van de megafoon noodzakelijk, deze ligt in het havenkantoor. Dirigeer alle aanwezigen naar het parkeerterrein Laat geen ruimte voor discussie, tijdverlies of voorbereidingen om met een schip te vertrekken Zo nodig zorg dragen voor blokkeren van verkeer van inkomende schepen.
Tijdens bluswerkzaamheden zal ongetwijfeld een verontreiniging van oppervlakte water plaatsvinden. Gebruik de absorptieslang om uitbreiding van (olie-) verontreiniging te voorkomen. Volg de instructies met de brandweer.
Deze acties vinden plaats in overleg met verzekeraars en evt. salvage medewerkers. Het gaat hier met name om schadebeperking voor milieu en eigendommen van leden.
Hier wordt gedoeld op het algemeen alarm t.b.v. de bevolking en bijvoorbeeld in gevallen van calamiteiten op de Maas. Van belang is af te spreken wie en hoe de regionale omroep wordt uitgeluisterd en evt. communicatie met overheden (m.n. RWS) plaatsvindt.
Bij een zinkend schip moet contact gezocht worden met de eigenaar van de boot. Is een boot gezonken, dan moet er contact gezocht worden met de eigenaar én Rijkswaterstaat.
Indien er olielekkage heeft plaatsgevonden kan gewerkt worden met een ‘worst’ om verdere verspreiding te voorkomen en moet Rijkswaterstaat gebeld worden om te helpen.
Indien de eigenaar van een boot inbraak/diefstal komt melden dan moet deze geadviseerd worden om aangifte te doen bij de politie. Op verzoek van de politie kunnen eventuele camerabeelden gedeeld worden.
Hier moet de plaatsaanduiding beschreven worden waar de veiligheidsvoorzieningen opgeborgen zijn op het haventerrein:
Voorziening |
Locatie |
EHBO trommel |
Kantine |
AED |
Bovenaan de trap naar de stuurhut |
Walkie talkie |
Kantoor havenmeester |
Brancard |
Onderaan de trap in de kantine |
Absorptieslang |
Achter stalen deur onder stuurhut |
Drinkwater slang haspel |
Voor ingang bij bar |
Werkschip |
Alleen in winter beschikbaar: voor ponton |
Havenmeesterboot |
Alleen in zomer beschikbaar: steiger 12 |
Dompelpomp |
Onderaan de trap in de kantine |
Hulpmiddelen/lijnen/gereedschap |
Werkplaats |
Megafoon |
Kantine |
Reddingsvesten |
Kantine |
Bij BRAND / ONGEVAL / noodzaak voor medische hulp
BEL:
112
en
havenmeester
0416 – 66 25 84
Meld locatie:
Nieuwe Maasdijk 3 A te Heusden
Let op! Afgesproken belpiramide aanhouden.
Vraag, indien mogelijk, om assistentie
Lukt dit niet geef dan aan 112 door dat er mogelijk nog personen aan boord zijn
Gebruik de havenmeesterboot zo nodig voor verslepen i.o.m de havenmeester
Let op! Afgesproken belpiramide aanhouden.
Waarschuwing: brand in een gebouw kan zich explosief uitbreiden.
Lukt dit niet geef dan aan 112 door dat er mogelijk nog personen in het gebouw zijn
Wat te doen bij een medische noodsituatie?
Let op! Afgesproken belpiramide aanhouden
Tip: download en bekijk de ‘app’ – reanimatie – van de Hartstichting
Naam |
Functie |
Vervanger bij afwezigheid |
Telefoonnummer |
Alarm nummer |
n.v.t |
n.v.t. |
112 |
Havenkantoor |
n.v.t |
n.v.t. |
0416 66 25 84 |
Gerard van Haperen |
Havenmeester |
Algemeen havencommissaris |
0146 66 25 84 |
Jos vd Enden |
Voorzitter |
Algemeen havencommissaris |
06-29 60 66 06 |
Stan Pompen |
Algemeen havencommissaris |
Technisch havencommissaris |
06-10 24 75 24 |
Kees Karelse |
Technisch havencommissaris |
Algemeen havencommissaris |
06 51 01 74 32 |
Jaap Glasbergen |
Secretaris |
Voorzitter |
06 37 60 31 86 |
Hans Kreté |
Penningmeester |
Voorzitter |
06 53 16 19 23 |
Richard van der Koppel |
Havencommissaris (jeugd)zeilen |
Algemeen havencommissaris |
06 27 19 51 81 |
Naam |
Telefoonnummer |
Huisarts – spoed |
0416 66 22 13 |
Rijkswaterstaat |
0800 66 50 59 |
Gemeente Heusden |
14073 |
Jachthaven De Wiel |
06 53 67 67 67 |
Legerstee Watersport |
0416 66 13 99 |
Van Sluisveld Groep |
0416 66 23 00 |
Politie (geen spoed) |
0900 8844 |
Brandweer Heusden |
088 020 8208 |
Dierenkliniek Heesbeen |
0416 66 50 59 |
De intentie is om komende winterperiode (2019/2020) een EHBO cursus te organiseren. Na deze cursus kunnen de contactgegevens van de personen (als zij daarvoor toestemming verleend hebben) met geldig diploma hieronder toegevoegd worden. Tot die tijd kan de havenmeester helpen indien een EHBO’er gewenst is.
Naam |
Telefoonnummer |
EHBO |
BHV |
AED |
notitie |
NAAM |
TELEFOON |
X |
X |
X |
|
Telefoon haven
0416 662 584
Marifoon haven
Kanaal 31
Bankrekening 1217.84.134
Rabobank BIC RABONL2U
IBAN NL81 RABO 0121 7841 34
Verenigingsregister (KvK) 402.71.137
BTW nummer (Belastingdienst) NL.0049.70.809.B01