WEB-LOG 2019

Bier en een jacuzzi

Tweede wedstrijd van het jaar, iedereen was nu scherp voor de start. Sjaak en Jeannette gaven om half acht het startsignaal en we vertrokken. Wind zat in de Noordwest hoek en had een kracht van 11 knopen maar zou in de loop van de avond snel minder worden. We gingen voor de lange baan met een optie voor de middenbaan als de wind te snel zou teruglopen.

01 3

Naast Thomas en Julius gleden we over bakboord zeilend over de streep, Henk en Annemiek zaten vlak achter ons. Vanavond voer Roel voor het eerst mee met zijn wijnrode Saffier 650, Savoir Vivre. Met drie man sterk, Ronald was het geheime wapen voor vanavond. Helaas was de start niet zo goed en gingen ze als laatste de Maas op. WAARgemaakt zat Thekiwini op de hielen en met deze wind kon het nog eens spannend worden, zeker met de pretrating van het Waarschip.

02 2

Wij wisten een eerste goed rak te maken en lagen snel aan kop van de groep, Houwezo en Thekiwini zaten wel dicht achter ons. Stukje daarachter WAARgemaakt. Om de brugboei en aan de wind naar de Kromme Nol kering, ook daar waren we als eerste. Snel de Spi omhoog en weer terug naar de Maas. Daar werd het spannend want zowel Houwezo als Thekwini lagen naast ons. Wij namen wat meer ruimte om zo niet in de vuile wind van de andere te komen. Dat pakte goed uit, Thekiwini maakte het Houwezo behoorlijk moeilijk en haalde hem de wind uit de zeilen. We kregen de Spinaker mooi vol en met dik vijf knopen gingen we naar boei drie in de industriehaven.

06 3

Op het Waarschip werd hard gewerkt en de donkerblauwe spinaker stond er goed bij. Henk en Annemiek deden het zonder en voeren met een grote genua daarmee bleven ze de Waarschippers voor en ronden als derde boei 3. Rustig aan kwam de Rode Saffier richting boei drie en de sfeer aan boord was uitermate goed. Drie biertjes gingen de lucht in toen wij ze tegenkwamen, daarover later meer. We voeren nog steeds aan kop maar Thomas deed zijn uiterste best om dichtbij te komen.

04 2

Om de brugboei en weer in Oostelijke richting, spi omhoog en snelheid maken. De wind was al een stuk zwakker, de Saffier moest boei drie nog ronden. Met de lange baan in het vooruitzicht zou dit wel erg lang gaan duren. Na een kort overleg besloten we de baan in te korten. Dat betekende dat we direct naar de finishlijn gingen. Met een mooie voorsprong kregen we om 20:17 het signaal van de finish. Niet veel later kwamen Thomas en Julius over de streep. Ruim vijf minuten later kwamen Thekwini en twee minuten daarna Waargemaakt over de streep. Toen bleef het ruim een kwartier stil, toen kwam Savoir Vivre met veel kabaal over de streep. De sfeer was er niet minder op geworden.

05 2

Onze fanatieke zeiler Ronald kwalificeerde de Saffier als een ruime, rustig zeilende boot. Het koste hem even moeite om aan te passen maar dit onthaaste tempo had ook wel wat. Mooie ruime kuip, biertjes aan boord en ook nog tijd om lekker in de jacuzzi te zitten. Wij weten wel met wie Ronald de volgende keer mee gaat! De sfeer op het ponton was weer uitermate goed en drankjes en hapjes werden broederlijk gedeeld. Maar wie heeft er nu gewonnen? Met één seconde verschil eist Houwezo de eerste plaats op, Feniks geeft dus op rating een seconde toe. WAARgemaakt pakt de derde plaats. Ik kijk al uit naar volgende week en hoop op een mooie wind.

Richard van der Koppel, Feniks

02-10-juli-2020

Houwezo en een te lang voorlijk

Wind, water, boten en even geen Covid 19. Vrijdagavond 3 juli ging de eerste wedstrijd van start. Een klein groepje fanatiekelingen hadden zich aangemeld en met vijf boten gingen we om 19:30:00 over de startlijn. Althans een paar deden dat. Samen met Joris en mijn gerenoveerde Yngling die nu oranje is en voortaan Feniks heet schoten we over de lijn. Waar bleven de anderen?

Thekwini zat ons op de hielen en had ook een goed start, WAARgemaakt volgde de knalgele Oceaan 22. Daarachter was het rustig, waar was Tyngeling en waar was Houwezo? De mannen van Tyngeling hadden de startprocedure niet helemaal meegekregen en keken verbaasd hoe wij de Maas op gingen. Zeilen strak en in de achtervolging, daarna bleef het lang stil. Thomas leek het helemaal kwijt te zijn en draaide rondjes op de motor in de kom.Zijn nieuwe set zeilen was niet goed op maat en het voorlijk van de fok was veel te lang. Dat koste dus tijd om te regelen en daarmee was deze wedstrijd voor Houwezo verkeken.

Er stond 12 knopen wind met uitschieters naar dik 20 uit westelijke richting later krimpend. We voeren de lange baan en het eerste traject naar de brugboei was een kruisrak. Zonder probleem ronden we de eerste boei en voeren naar de Krommen Nol kering. Thewkini achter ons, Tyngeling wist snel de verloren tijd in te halen en pakte halverwege het kruisrak Louis met WAARgemaakt. Ook Thomas wist nog voor de eerste boei Louis in te halen.

Na boei 2 terug op de Maas en vlug de spinaker omhoog, met de uitschieters ging dit lekker vlot en we klokten al snel dik 7 knopen. Henk en Annemiek lieten de spinaker in de zak zitten en werden daardoor ingehaald door Tyngeling die zijn uit de kluiten gewassen driekleurige spi op had staan. Zij maakten veel goed tijdens dit rak in oostelijke richting. Houwezo had inmiddels ook zijn blauw wite spi opgezet maar konden Thekwini niet terug pakken. De gele Oceaan had alles goed onder controle.

Het kruisrak terug naar de brugboei ging voorspoedig en we behielden onze ruime voorsprong. Zonder dat het heel saai was behield iedereen zijn positie. Nog een keer om de boei bij Legerstee, beter gezegd Maritiem centrum Heusden want Ries heeft zijn zaak verkocht. Na het ronden van de brugboei de spinaker weer omhoog, boei 3 ronden en terug naar de havenmond om daar de finishlijn te nemen. Net voor half negen weer terug. Tyngeling kwam een paar minuten na ons binnen, gevolgd door Thewkini, Houwezo daar weer achter en WAARgemaakt was de hekkensluiter. Feniks nummer één en Thekwini nummer twee op rating en Tyngeling nummer drie.

06 2

De aftersail was op het ponton, iedereen had wat lekkers en drinken meegenomen. Broederlijk werden de drankjes en hapjes gedeeld. Joris had een enorme koeltas met elementen van waaruit hij ijskoude drankjes deelde en Louis voorzag ons van diverse soorten worst en kaas. De sterke verhalen waren niet van de lucht en het was duidelijk dat alle deelnemers opgelucht waren dat de ZAC weer gevaren mag worden. Met voldoende wind volgende week vrijdag wedstrijd twee!

Richard van der Koppel, Feniks

01-3-juli-2020

Koudste 6 oktober ooit

Zondag 6 oktober, vijf Ynglings, bemanning van divers pluimage, een portie wind en regen, heel veel regen. Waarom waren wij daar met de vijf Ynglings? Die zondag hebben we twee sprintwedstrijden gezeild als seizoenafsluiter. Aansluitend was er de prijsuitreiking van de zomeravondcompetiitie.

01a

In de bak was het heerlijk warm toen we rond één uur verzamelden, koffie stond en klaar en ook een paar heerlijke taarten verzorgd door de dames van het CBA. De jeugdzeilers kwamen ook nog even koffie met gebak scoren na de laatste zeil-les van het jaar.

Het was ook gezellig druk toen we het palaver hielden. We wilden graag met een eenheidsklasse de wedstrijden zeilen, vandaar dat de Ynglings al klaar lagen. Booteigenaren kregen bemanning toegewezen en zouden een “Le mans start” maken. Vanaf de bar lopend naar de boten, naar buiten peddelen en voorbij steiger 8 de zeilen omhoog om dan de eerste wedstrijd van een half uur te zeilen.

abae25d9-a530-4267-82ef-e42794c61cf4

Geluk was aan mijn kant, Frans en Rob waren in mijn boot ingedeeld. Sjaak en Jeannette gaven het startsein en in ganzenpas liepen we naar de boten, maakten ze los en peddelden zo snel mogelijk naar steiger acht. Kop in de wind, die uit het Oosten kwam en omhoog met de zeilen! Ronald lag voor met en ging als eerste de Maas op, wij vlak daarna met Chanel naast ons. Zo gingen we naar de Heusdense brug die gerond moest worden, de pilaar aan bakboord en dan weer terug richting de haven waar een boei op de Maas lag die we ook aan bakboord moesten ronden. Achter ons waren Tyngeling en Houwezo in gevecht waar Tyngeling een licht voordeel had. Ronald en wij gingen bijna gelijk onder de brug door en weer terug in Oostelijke richting. Tomas met zijn meidenbemanning deed het goed en wist Chanel en Ton te passeren. Ondertussen waren wij een beetje op Ronald uitgelopen totdat ik de grootschoot te lang vast liet staan en we heerlijk uit het roer liepen en Ronald en Joris voorbij zagen gaan. Frans hield het hoofd koel en stuurde Matrena hoog aan de wind en we wisten Ronald weer in te halen totdat die de strijd moest staken omdat zijn aanhechting van het grootschootblok het begaf. Dat was erg jammer want we waren in een mooie strijd verwikkeld. Wedstrijd één schreven we op onze naam.

01 13

Wedstrijd twee startte vanuit het gat over de normale startlijn. Ronald en Joris waren inmiddels over de andere boten verdeeld, Ronald zat nu bij Ton en Roel aan boorden Joris bij Chanel en Salvatore. Rob en ik kwamen erachter wat het geheim van Frans is om als eerste over de startlijn te komen, gevoel! Of we daar nu veel verder mee komen weet ik niet maar we lagen wel voorop. Thomas en zijn persoonlijke meidenclub volgde ons op de staart en wist zelfs een beetje voorsprong te nemen. Net voor ons ging hij onder de brug door maar door de goede tactiek van Frans lagen we snel naast elkaar. Nu opkruisen naar de volgende boei bij de haven. Matrena liep weer extreem hoog aan de wind en we pakten steeds meer meters op Houwezo en ronden als eerste de boei. Team Tyngeling had Chanel van zich afgeschud en ging als derde om de boei heen. Met nog vijf minuten te gaan hadden we een ruime voorsprong en de tweede wedstrijd was ook voor ons. Chanel hield het voor gezien en voer de haven in om zo snel mogelijk droge kleding en warmte te zoeken. Niet verwonderlijk want een dag later hoorden we dat het de koudste 6 november ooit was! Als ik mij goed herinner was het vorig jaar ruim twintig graden en zaten we in een t shirt in de boot.

02 12

Beneden in de bar werden we verwend met lekkere hapjes en een bittergarnituur, daar waren we ook wel aan toe. De prijsuitreiking werd gedaan en voor iedereen lag er een mooie prijs klaar, dit jaar smaakvol door Chanel uitgezocht. De vrijwilligers werden ook bedankt, met name Marino die als een verzopen kat in de funjak ons had begeleid.

03 11

Het was een mooi seizoen met prachtige temperaturen, soms wat weinig wind maar altijd met enthousiaste zeilers. Vanuit de wedstrijdcommissie hopen we op een prachtig vervolg hierop en wensen alle zeilers een mooi winter toe.

07 8

09 3

Richard van de Koppel, Matrena

LAW 2019 en tien jaar wind

Na jaren van weinig tot geen wind hadden we dit jaar heel veel wind. Op zaterdag 15 tot 18 knopen met uitschieters van 30 knopen en op zondag zelfs met uitschieters van 35 knopen.Voldoende wind om het complete traject te zeilen en dat was ook al weer even geleden.De opkomst was iets minder dit jaar, maar met 7 boten en een gedreven bemanning hebben we een prachtig weekend gehad.

Dit jaar waren we te gast in de haven van WSV Geertruidenberg, een kleine, gezellige en goed beschutte haven. Keurig onderhouden door havenmeesters Jopie en Jan. Op vrijdag was iedereen op eigen gelegenheid naar Geertuidenberg gevaren. Cher en Niki kwamen op zaterdagochtend vanwege motorpech, gelukkig konden ze met een leenmotor toch aanwezig zijn. 09:00uur was het palaver, motto was vaar sportief maar houdt het vooral veilig! Het traject was over de Amer naar de kop van de jacobien, rechtsaf de Nieuwe Merwede op richting Werkendam waar de finishlijn lag. Daarna ging iedereen de boot optuigen en om 10:00 uur precies zou Waargemaakt van Louis van start gaan. Cher en Niki met hun Joy 22 dik 50 minuten later, een inhaalrace dus! Louis was even de draad kwijt toen hij eenmaal op de Amer lag en nam de startlijn voor de Amercentrale in plaats van de nieuw aangewezen startlijn net voor de Donge. Dit leverde hem straftijd op en koste een plaats in de uitslag.

Met mijn Yngling "Matrena" en gelegenheidsbemanning, Isolde, voeren wij te laat over de startlijn. niets aan de hand want de dag was nog lang. De wind was al flink maar het was prima te doen. Ze liep lekker en luisterde braaf naar het roer. Na een uurtje waren we Guus 2.0 en Bert gepasseerd en Houwezo zat vlak bij ons. De wind begon aan te trekken en donkere wolken verschenen. Nu werd het werken geblazen want we voeren hoog aan de wind in westelijke richting. Met enige regelmaat gingen we behoorlijk schuin en liepen soms uit het roer. Geen ramp want we waren niet de enigen, de wind trok nog wat verder aan en het werd erg nat op en in de Yngling. We konden te weinig wind lozen en werden gedwongen een wat ruimere koers te varen. Thomas met zijn nieuwe set zeilen had daar duidelijk minder last van en liep bij ons weg. Nog een stukje en we konden om de kop van de Jacobien richting Werkendam.

06 10

Eenmaal met ruime wind kwam er wat rust in de boot en keken we waar de andere deelnemers waren. Waargemaakt en Thekwini waren haast niet te zien, die voeren een prachtige wedstrijd. Onze rookies van het jaar Henk en Annemiek waren niet te houden en vlogen Louis met zijn Waarschip 600 voorbij. Wij werden door Joy gepasseerd terwijl we toch echt dik 6 knopen gingen en soms over de 8. De J22 werd flink opgejaagd en voer rustig bij ons weg. Thomas kwam nog aardig in de buurt van de nummers één en twee maar vooral de knalgele Thekwini was niet te houden. Samen met het geheime wapen “Jacky” aan boord wisten Henk en Annemiek de dagwinst op te eisen.

07 7

Tot zo ver geen problemen en ondanks de dikke uitschieters was alles goed verlopen.Helaas zit het ongeluk in een klein hoekje en kwamen de mannen van Joy22 in de problemen. Een stukje voorbij de Werkendamse sluis werden ze door een boot klem gevaren en moesten een uitwijkende beweging maken. Daarop knalde de wind vol in de zeilen van de boot die dwars op de wind lag, dit ging met zoveel kracht dat hij op z’n kant kwam en zowel Cher als Niki uit de kuip vielen. Cher kon zich nog aan de boot vast klemmen maar Niki lag al een stuk van de boot vandaan. Met grote opluchting kan ik zeggen dat alles goed is afgelopen en doordat de manen het hoofd koel hielden ze niet verder in gevaar zijn gekomen. Cher heeft Niki weer aan boord geholpen en ze konden op eigen kracht naar de sluis waar wij lagen te wachten. Ondertussen was er een melding geweest en waren, brandweer, ambulance en politie uitgerukt……. Wij hadden geen idee wat er aan de hand was, wel keken we wat verbaasd naar alle activiteit rondom de sluis. Totdat we hoorden wat er gebeurd was. De schade aan de boot lijkt mee te vallen en gelukkig is er geen persoonlijk letsel.

04 11

We vervolgden onze weg door de Biesbosch richting Geertuidenberg, Andres liep met Guus 2.0 nog lekker vast. Na meer dan een uur klooien wist hij lost te komen, in zijn onderbroek stond hij naast de boot te duwen en trekken. Met behulp van broer Louis en golven van een motoracht kwam Guus los. Brenda stond trots te kijken hoe haar vent het toch maar mooi geklaard had. Rond zeven uur verzamelden we in Grand cafe “het Bergsche bakhuis” waar we gezellig aan een lange tafel zaten en onze ervaring uit wisselden. Totdat het eten kwam en het stil werd aan tafel, iedereen zat heerlijk te eten en te genieten van deze wel verdiende maaltijd. Het werd niet laat want iedereen was uitgeput en kroop vroeg in de kooi.

De zondag zou het wat makkelijker worden, nog steeds een stevige wind maar uit het Zuiden zodat we met halve wind naar Heusden konden zeilen. Ook geen last van grote golven zoals op de Nieuwe Merwede. Om 11:00 ging Louis met Waargemaakt als eerste van start gevolgd door Bert met Joris en Marino aan boord. Daarna Guus 2.0, Andres had beloofd hard te zeilen omdat dit mooie omstandigheden waren voor zijn Sangria GTE. 18 tot 20 knopen wind met uitschieter van 35 knopen. Houwezo en ondergetekende vertrokken iets meer dan elf minuten later en Joy 22 als laatste 11:20uur. Thekwini was er helaas niet bij om hun klassering van de zaterdag te verzilveren.

02 11

Thomas gaf Houwezo flink de sporen en Ronald, die vandaag met mij mee voer, en ik moesten flink werken om bij te blijven. De andere lagen op flinke afstand voor ons en pas na de Drongelse pont gingen wij Bert voorbij. Cher en Niki kwam best wel snel dichterbij dus werd er één en ander aan de trim veranderd. Ondertussen was Thomas op ons uitgelopen, we keken naar de wind en windrichting en besloten de spinaker bij te zetten. Dood of de gladiolen, eens zien wat zo’n Yngling kan! Spi omhoog en geconcentreerd zeilen, snel de fok naar beneden want die trok ons volledig uit het roer. Guus 2.0 ging inderdaad hard want pas bij Genderen, een kilometer voor de finish gingen we ze voorbij. Waargemaakt was nergens te zien maar Thomas lag vlak voor ons. Er kwam een geweldige windvlaag en het begon om ons heen te bruisen, Matrena kwam omhoog en ging in plané. Wat een geweldige ervaring en wat een snelheid, adrenaline schoot door ons heen. We klokten 9,9 knopen op de gps, vasthouden nu……….. Helaas kwam er sneller een eind aan dan verwacht, Houwezo lag achter ons en we spoten over het water. Totdat er weer een hevige windvlaag kwam en de loeflijn van de spi met kracht langs de verstelbare wanspanner trok. Die ziet eruit als een zaag en had geen beschermend hulsje. Daar schoot de spinaker los en zakte de snelheid in. Zo vlug als mogelijk trokken we de spi binnenboord en de fok omhoog. Houwezo profiteerde hier dankbaar van en lag weer voor ons. Daarna ontstond er een pittige strijd om ze voorbij te komen. Helaas kwam de finishlijn te snel en eindigde we op de derde plaats. Joy was Guus ook voorbij en werd hiermee vierde, Guus 2.0 vijfde en Bert was deze keer de hekkensluiter maar de onderlinge afstand was niet groot. Het hele traject hadden we in anderhalf uur afgelegd. Om één uur voeren we de haven in en konden we ons rustig opmaken voor de prijsuitreiking.

01 12

In de bar waar snel koffie voor ons gezet was werd er bijgepraat en nam ik de tijd om de uitslag te berekenen. Deze is bijzonder geworden voor dit jaar en staat misschien wel symbool voor onze vereniging. De uitslag is zo bijzonder omdat deze gepaard is:

Gedeelde eerste plaats is voor Houwezo en Waargemaakt, de gedeelde derde plaats is voor Joy 22 en Matrena en de gedeelde vijfde plaats is voor Bert en Guus 2.0. Thekini wordt daarmee zevende maar konden de laatste dag niet varen anders waren ze waarschijnlijk er met de eerste prijs vandoor gegaan. Een hele mooie symbolische uitslag dus. Het was weer een prachtig weekend en we hadden wind voor tien jaar, volgende edities zullen een stuk rustige verlopen. Of wordt dit de nieuwe trend voor de Lange Afstand Wedstrijd?

08 4

Ik wil graag iedereen bedanken voor de gezelligheid en sportiviteit en kijk nu al weer uit naar volgend jaar.